תחזית מזג המדע – איך הטכנולוגיה תראה בעתיד?

תחזית מזג המדע – איך הטכנולוגיה תראה בעתיד?

אנחנו בעיצומו של התקופה או העידן הטכנולוגי. הטכנולוגיה סביבנו משתנה כל הזמן ועקומת החידושים והפיתוח נוסקת מעלה חזק יותר מאי פעם. קבלו תחזית טכנולוגית לעתיד הקרוב, מפי כמה אנשים שמבינים טכנולוגיה מהקרביים.

 

בתחום השפה והבינלאומיות

כל חברה שמתעסקת בתרגום, בשפות ובגישור על פערים בינלאומיים שינסה מותניים בשנים האחרונות והכניסה להילוך גבוה. הכיוון מאוד ברור – גישור מלא על פערים בשפת הדיבור של אנשים, והפיכת העולם למקום שבו כולם מבינים את כולם. גוגל כבר מנסה עם תרגום קולי בין שפות במכשיריה החדשים – כך שאתה יכול לדבר לדוגמא עם דובר רוסית באנגלית – דבר באנגלית, הפלאפון ישמיע את אותו המשפט שאמרת ברוסית, הוא יענה לך ברוסית ואתה תשמע הקראה של מה שהוא אמר בשפה האנגלית שוב. הבעיה – זה עובד רע, נכון להיום. התוכנות שמנסות לתרגם שפה אחת לאחרת לא מצליחות לעשות עבודה טובה כמו בנאדם שדובר את שתי השפות, והתרגום איטי ואינו מאפשר שיחה קולחת אמיתית. צוותי פיתוח מנסים להתגבר על האתגר הברור מאליו שבתרגום שפות, ואנחנו בדרך לשם – תוכל לדבר עם הדודה ג'סיקה מארצות הברית בטלפון כאשר היא מדברת איתך אנגלית ואתה מדבר איתה עברית – וכולם שומעים את כולם בשפה שהם מכירים בזמן אמת או כמעט אמת.

 

מציאות מדומה ומציאות רבודה

פוקימון גו עושה שימוש במציאות רבודה, ואפליקציות רבות אחרות נועדו לשימוש במציאות מדומה. המשקפיים החדשניים שמוציאים סמסונג, גוגל וחברות נוספות – שלתוכן נכנס המכשיר הסלולרי שלנו – גם אם כרגע עובדים בצורה קצת מוגבלת, בסופו של דבר יכנסו לכל תחום אפשרי – גיימינג, צפיה בסרטים, פורנו, משחקי שטח (חפש את המטמון וכאלה) וכו'. דמיינו לכם שאתם מרכיבים משקפיים ויוצאים לחסל מפלצות במגרש חניה ליד הבית, כאשר המפלצות הוירטואליות קופצות לכם מעבר לרכבים. דמיינו לכם שאתם משחקים חפש את המטמון מול קבוצות אחרות, וכשאתם מגיעים לתחנה הנכונה אתם רואים וירטואלית את הרמז הבא. דמיינו צפיה בסרט – לא בישיבה מול מסך, אלא כאשר אתם "בתוך" הסרט, יכולים להסתכל מסביב ולהפנות מבט בכל רגע נתון, לזוז בתוך הסצינה ולחוות את הדברים מקרוב באמת. נכון – אלו דברים שקורים כבר היום ואפשריים כבר היום – אבל אנחנו זקוקים ליותר כוח עיבוד וליותר יישומים וניצול של הטכנולוגיה החדשה. משחקי וידאו במציאות מדומה זקוקים לחומרות חזקות במיוחד (שעוד לא לגמרי קיימות בימינו, ולכן יש התפשרות באיכות) כדי להריץ כפל גרפיקה לכל עין בנפרד, ומסכים של מכשירים סלולריים צריכים להשתפר ולהגביר רזולוציות, מאחר ובמציאות מדומה או רבודה אנחנו מסתכלים על המסך במרחק אפס וכל רזולוציה נמוכה מ4K לא מכבדת את המעמד ומתקבלת תמונה מטושטשת לעיניים שלנו.

מציאות רבודה תכנס חזק אל הרכבים של כולנו – כאשר על השמשה יוקרנו הוראות הגעה (במקום על מסך של סלולרי שגם צריך לדבר איתנו ולהזכיר לנו לפנות – יוקרן בעדינות ישירות על הכביש דרך השמשה שלפנינו), מידע חשוב בנוגע לחסימות דרכים, אזהרות בנוגע למצב הכביש שלפנינו – ולמעשה – כל מידע רלוונטי.

 

רכבים אוטונומיים

זה כבר לא סוד וזה ידוע שרכבים שיודעים לנווט ולנהוג בכביש ללא התערבות בני אדם מעבר לפינה. אז בשנים הממש קרובות – כולנו נוכל לישון בדרך לעבודה, והרכב ינהג בעצמו לעבודה. בשנים הלא ממש קרובות – זה גם ישנה את עיצוב הרכב ואת איך שהוא נראה מבפנים ומבחוץ. לא יהיו יותר הגה או דוושות, מושבים יהיו גדולים יותר ובאמצעות המקום שאנחנו חוסכים שאין הגה ודוושות יאפשרו מנוחה ושינה נעימה, כל הרכבים ידברו אחד עם השני וידעו לנהוג זה לצד זה בתיאום מושלם, מספר תאונות הדרכים יצטמצם לכדי סכום אפסי, ואנחנו נגיע לכל מקום מהר יותר – מאחר והמהירות המקסימלית המותרת תעלה פלאים, שכן הרכב ידע לנהל את עצמו במהירויות גבוהות הרבה יותר טוב מבני אדם, וכל הרכבים מסביב ידעו לנהוג בהרמוניה שתאפשר את זה. אין פקקים, אין תאונות, אין פצועים, אין הרוגים – אוטופיה בדרכים.

 

לצפות בסרט? בוא תהיה הבמאי!

הנה עוד נבואה מדליקה שהלוואי ותתקיים באמת – סרטים אינטראקטיביים. יש כבר כמה כאלו בשוק, והנבואה שלנו אומרת שהם מגיעים לטלויזיות לציבור הרחב בהמונים בעתיד. הרעיון הוא פשוט – כל פעם שגיבור הסרט עומד בפני החלטה – אתם תוכלו לעשות אותה. האם הסוכן החשאי ימסור סודות מדינה או שיישאר נאמן ויעורר חשד של טרוריסטים? האם היא תגיב בחיוב לחיזור של הגבר המתוק או תישאר עם הגבר המסוכן והפרוע? כל החלטה כזו תזיז ותשנה את העלילה משמעותית, לכל סרט יהיו עשרות אם לא מאות גרסאות אפשריות וכמה עשרות "סופים" אפשריים. סרטים אינטראקטיביים קיימים כבר כיום – מעט מאוד, בהפקות דלות תקציב. שלבו סרט אינטראקטיבי עם מציאות מדומה וקיבלתם פצצה של הנאה וכיף, כאשר אתם רואים, מרגישים וחיים בתוך חדר ישיבות של חברת הייטק (לדוגמא) וגיבור הסרט פונה אליכם בשאלה האם לרכוש את התוכנה שמוצעת לכם או לא, ואתם צריכים לקבל החלטה – כאילו אתם דמות מפתח בסרט. מטורף.

 

גיימינג – בלי מקלדת, גיים-פאד או עכבר – במציאות מדומה בלבד

לכל המשחקים בעתיד בוודאות תהיה גם גרסאת מציאות מדומה – אם לא רק. העולם הולך לשם בוודאות מוחלטת – לא עוד משחקים עם מקלדת ועכבר – כדי לכוון את הכוונת של הרובה שלכם תצטרכו באמת פיזית לכוון עם הידיים. הנביאים שלנו מנבאים שכל נושא השלטים ביד בזמן משחק מציאות מדומה בעתיד יקבל תפנית מפתיעה – לא יהיה צריך אותם יותר. באמצעים אחרים יזוהה מיקום הידיים האמיתי שלכם ותוכלו לתפעל הכל עם ידיים חשופות – והאפשרויות יהיו פסיכיות באמת. דמיינו לכם משחק סימולטור טיסה במציאות מדומה, כך שאתם יכולים לנופף בידיים מולכם בצורה שתאפשר לכם "לגעת" ולהזיז כל מתג וכפתור במטוס באמת, כאילו היה שם מולכם.

 

גיימינג מרחוק – הקץ לרכישת מחשבים יקרים

חברת כרטיסי המסך המובילה nVidia החלה יוזמה מפתיעה – משחקי מחשב בטרימינג – מרחוק. כלומר – בואו נניח שאין לכם מחשב חזק שמאפשר לשחק במשחקי מחשב חדישים, ואפילו לא קניתם משחק מסויים. אתם יכולים להתחבר מרחוק למחשב חזק ועצמתי שהיה עולה לכם כסף רב (המחשבים המוצעים מחירם המשוער כ-10,000 ש"ח והם מכילים חומרה חזקה ביותר), לקבל את המשחק אצלכם על המסך בשידור חי בוידאו מהמחשב המרוחק – בדומה לצפיה בסרטון ביוטיוב, באיכות גבוה, כאשר אתם שולטים במשחק עם עכבר ומקלדת על המחשב המרוחק.

אז זה כבר עובד וכבר קיים ומתפקד מעולה, אבל הנבואה שלנו היא שכמות משחקי המחשב שתתמוך בזה ותעבוד ככה תגדל, ואנשים רבים יפסיקו לרכוש מחשבים חזקים וקונסולות משחק כדי לשחק – כי אם אפשר לרכוש שעת משחק ב20-30 ש"ח ולשחק על מחשב מרוחק (כאשר בפועל יש לכם מחשב מזדקן ואיטי) עם ביצועים מדהימים, זה פשוט משתלם יותר – במיוחד אם אתם לא גיימרים פנאטיים. עוד בנבואה שלנו – דמי מנוי חודשיים לשימוש מוגבל בשעות או ללא הגבלה בכלל בשירות שכזה. יוצא משתלם מאוד – במקום לקנות מחשב גיימינג אכזרי ב-7,000 – 15,000 ש"ח, שכבר לא יהיה חדיש ורלוונטי 3-4 שנים אחרי הרכישה, תוכלו "לשחק" על מחשב מרוחק עם ביצועים דומים במחיר של, נאמר, 200 ש"ח לחודש דמי מנוי.

 

אינטיליגנציה מלאכותית

עולם הסלולר שם על זה המון דגש לאחרונה, והפיתוחים משתפרים ומשתפרים. סירי, האסיסטנט של גוגל, ביקסבי של סמסונג – עוזרים אישיים בסלולריים של כולנו שמצליחים להבין מה אנחנו שואלים ומה אנחנו רוצים מהם. כך לדוגמא אפשר לשאול את הסלולרי באמצעות שימוש בקול שלנו – אילו מסעדות איטלקיות קיימות באזור, ברגע שהוא מספק לנו תשובה, לשאול אותו מה המרחק למסעדה ספציפית בנסיעה וכמה זמן יקח להגיע לשם, ואחר כך אפילו להמשיך ולהגיד לו שיזמין עבורינו מקום במסעדה הזו להערב בשעה 20:00. מדהים, נכון?

עכשיו – בוא נראה איך זה יראה בעתיד: העוזרים האלו יבינו שפה בצורה מודולרית – כלומר יצליחו להבין מה אנחנו מבקשים מהם או שואלים אותם גם אם הם שמעו אותנו אומרים משפט שלא לימדו אותם מראש שאנחנו עשויים להגיד. נוכל להתייעץ איתם בנוגע ליעדי נסיעה לחו"ל, לקבל אצלם שירות פסיכולוג וירטואלי, לבקש מהם שיתנו לנו מידע לא צפוי כמו נתוני הכניסות לאתר האינטרנט של העסק שלנו – כך שמשירות שהוגדר מראש על ידי תוכניתנים – העוזרים הוירטואליים שלנו יקבלו משפט, ינתחו אותו, יבינו אותו וירוצו לבצע – ויהפכו לדינמיים לחלוטין.

 

הכל ידבר עם הרשת. הכל.

בתים חכמים זה כבר לא קונספט הזוי. היום המדפסת שלנו, הטלויזיה, המנורות בבית שלנו והדוד מחוברים לרשת. למה לא גם מקרר? מכונת הכביסה? דלת הכניסה? מתקן המים? הכל יתחבר לרשת הבייתית בעתיד. הכל. כל מכשיר חשמלי באשר הוא – רמקולים, מסך, מכונת כביסה, מייבש, מקרר, מדיח כלים – ומכל אלו נוכל בלחיצת כפתור לקבל עדכונים חכמים בנוגע לכל דבר אותו נרצה לדעת ולשלוט עליהם: מה הטמפרטורה בחדר שבו התינוק ישן כרגע והאם זה מתאים לו? אילו מוצרים חסרים במקרר? כמה מים שתיתי היום דרך מתקן המים על השייש? האם מדיח הכלים סיים את פעולתו? ומכונת הכביסה?

כל המכשירים שלנו בבית יהפכו להיות חכמים ומתוחכמים ברמה גבוה ביותר, אבל זה לא הכל.

הנבואה שלנו היא שגם ציוד עירוני ומחוץ לבית יהפוך להיות חכם. רמזורים, כבישים, רשת החשמל, רשת התקשורת, מערכות אבטחה ציבוריות, כל תשתית ציבורית באשר היא תהיה חכמה ותדע לתת לנו מידע, ותתמוך בטיפול תקלות מרחוק.

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו