רזולוציית 4K נגד רזולוציית HD בשנת 2017

רזולוציית 4K נגד רזולוציית HD בשנת 2017

רבים הצרכנים שבהגיעם לחנות למוצרי חשמל לרכוש מסך חדש – בין אם זו טלויזיה, מסך מחשב, מסך למערכת מצלמות או כל דבר אחר – מתלבטים אם לרכוש מסך שמגיע למקסימום של רזולוציית HD, או שמא כדאי ורצוי להשקיע עוד כ30% מחיר לטובת רזולוציית 4K שהולכת וצוברת תאוצה בזמן האחרון.

חשוב להבין – מסכי ה HD הראשונים פותחו בתחילת שנות ה80, זוהי טכנולוגיה בת יותר מ30 שנה, וכיום יותר ויותר סרטי קולנוע מצולמים ב4K והתמיכה ברזולוציה החדשה הולכת ומתגברת. נשאלת השאלה – האם העין רואה הבדל משמעותי בין 2 הרזולוציות?

 

ההבדלים לעין הבלתי מזויינת

לא תמיד העין מבדילה בין רזולוציית HD ו-4K, ולפעמים יש מסך עם רזולוציית ביניים כמו QHD, שם בכלל קשה להבדיל בין הרזולוציה שהמסך נותן ובין רזולוציית 4K. בוא נתחיל בהסבר קצר של מה זו בעצם רזולוציה, מה זה אומר HD, QHD, UHD.

מסך בנוי מהמון "ריבועים" קטנים שבונים את התמונה המתקבלת. ככל שיש יותר ריבועים ככה התמונה חדה יותר וברורה יותר, וניתן להבחין בפרטים קטנים יותר. בואו ניקח תמונה שצולמה ברזולוציית 4K במקור, ונראה איך חלק ממנה היה נראה אילו הייתה מצולמת ברזולוציה נמוכה יותר, זה יבהיר את הנקודה בצורה מדהימה. ל"ריבועים" שמרכיבים את התמונה קוראים פיקסלים, וככה נתחיל לקרוא להם מעכשיו.

החלק שנבדוק מסומן בריבוע אדום:

4kimage

 

רזולוציית 4K, אולטרא HD שבה יש 3,840 פיקסלים בכל שורה לאורך המסך, ו-2,160 פיקסלים בכל טור לרוחב המסך – UHD.

4kcrop

 

רזולוציית 2.5K, קוואד HD שבה יש 2,560 פיקסלים לאורך המסך, ו-1,440 פיקסלים לרוחב המסך – QHD.

1440pcrop

רזולוציית 2K HD – פיקסלים על המסך: 1,920 על 1,080:

 

hdcrop

 

לשם ההמחשה, רזולוציה דמיונית נמוכה במיוחד של 192 על 108, עשירית מ-HD:

lowrescrop

הבנתי מה זה "רזולוציה", עכשיו, מה אתה ממליץ בשבילי?

 

ראשית, אני חושב שמסך זה כמו מזרן – חייבים ללכת ולראות קודם. להסתכל על 2 מסכים באיכויות שונות, ולהחליט אם ההבדלים במחיר שווים לכם את זה. מעבר לזה, הנה המלצות כלליות לכל מיני סוגים של מצבים, ההמלצות בעיקר על פי סוג המסך, השימוש בו, מרחק צפיה וגודל המסך:

 

  • טלויזיה גדולה – 50 אינצ' ומעלה – צופים במסך החל ממרחק 2 מטר יתקשו להבחין בהבדל שבין HD ו4K. אם יש לכם מושבים קרובים יותר למסך, שקלו לפחות 2.5K, אם לא 4K.
  • טלויזיה קטנה – מתחת ל50 אינצ' – גשו לחנות וצפו במסכים. ברוב הסיטואציות, במיוחד אם מדובר ב42 אינצ' ומטה, רזולוציית HD מספקת את רוב הצופים. אם מדובר בטלויזיה בחדר שינה או משהו כזה – בטלויזיות אלו בדרך כלל צופים מרחוק יותר – כנראה ש HD מספיק.
  • סלולרי – רוב הסלולרים המובילים בעלי מסכי HD או בעלי מסכי QHD, ההבדל יהיה ברור אך ורק לחדי עין. איכות התצוגה בסלולרי מתבטאת בעוד פרמטרים מלבד הרזולוציה.
  • מסך טלויזיה לקונסולת משחק – אקס בוקס / פלייסטיישן וכדומה – החומרה של רוב הקונסולות לא תאפשר תצוגה מעל HD בזמן משחק, כך שלרכוש מסך בעל רזולוציה מעל HD במצב כזה זה בזבוז של כסף. האקס בוקס החדש יתמוך בהרצת משחקים ב4K, וכדאי מאוד להשקיע קצת יותר במסך שידע להציג את זה.
  • מסך למחשב – מסכים גדולים – 24 אינצ' ומעלה – יורגש הבדל משמעותי גם בזמן שהיה במערכת ההפעלה, גם בהרצת גרפיקות ווידאו, וגם בזמן משחקי מחשב בין HD, QHD ו-4K UHD, הסיבה שבמחשב זה מורגש מאוד מאחר וזהו המסך, מכל סוגי המסכים, שאנחנו מסתכלים עליו הכי מקרוב (מלבד לפעמים סלולרי – אבל המסך של סלולרי קטן משמעותית). מערכת ההפעלה נראית טוב יותר ב4K משמעותית, ויוטיוב תומך ב4K וכבר מקבל המון סרטונים ממשתמשים ברזולוציה הגבוה. אם התחתנתם לאחרונה, סביר להניח שהצילום נעשה ב4K ויורגש הבדל משמעותי על מסך של מחשב. אם אתם גיימרים ואוהבים לשחק במחשב – רוב כרטיסי המסך והחומרה של מחשבים לא מאפשרת הרצה של משחקי מחשב עם גרפיקות תלת מימדיות ב4K, אם אין לכם מחשב יקר מיועד למשחקים שנקנה בסכום של 5 ספרות, כנראה שבכל מקרה לא תוכלו להריץ כמו שצריך משחקים חדשים ב4K. רוב המחשבים יכולים להריץ משחקים בHD בלבד בצורה טובה.
  • מסכי מחשב קטנים – 24 אינצ' ומעטה – ככל שהמסך קטן יותר ככה יורגש פחות הבדל בין HD ו4K. ניתן להניח שאפשר להתפשר על QHD בלי להפגע יותר מידי בצד של האיכות וההנאה בצפיה בתכנים.
תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו